IN THE MIDDLE OF THE DESERT – EN MEDIO DEL DESIERTO

WORK: IN THE MIDDLE OF THE DESERT 

The report of the DIlingham Commission (USA), a migration committe of 1911, concluded that “the mexican is less desirable as a citizen than as a worker”. In a similar way, Dr. George Clements of the Chamber of Commerce of Los Angeles, wrote in 1929 that the agricultural work was of a type that “chinesse and mexicans are used to, like their are used to bend and lean forward,  they  totally adapt”.

Recognizing the need of farm labor force, in 1927, the USA goverment hired Mexican workers disregarding the literacy precondition. A few decades later, decided that the Mexican migrants were “disposable”. Between 1930 and 1940, a large proportion of the Mexican population in USA was deported, reducing their amount by 40%. During the following years, similary situations occurred.

Lives of migrants is disposable o we must absorb (recycle) the information that come with them and make it part of our culture?

Work: Light box (to remark a point of focus, of visibility) made with recycled materials took of the home of migrants from different countries, who took pictures of their daily life with disposable cameras, where they talk about their families, their connection with the desert and sea of the city, religión, jobs, hobbies, etc. Lives that are not disposable at all. The work is accompanied with sound records where migrants speak about the exposed pictures.

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OBRA: EN MEDIO DEL DESIERTO

El informe de la Comisión Dillingham (EEUU), un comité de inmigración del 1911, concluyó que “el mexicano es menos deseable como ciudadano que como obrero”. De forma similar, El Dr. George Clements de la Cámara de Comercio de Los Angeles, escribió en el 1929 que el trabajo agrícola era de un tipo “al cual los chinos y los mexicanos, con su costumbre de agachar e inclinarse, se adaptan totalmente.”

Reconociendo la necesidad de mano de obra agrícola, en 1917, el gobierno de los EEEUU contrato obreros mexicanos prescindiendo del requisito de alfabetización. Unas décadas después, decidieron que los migrantes mexicanos eran “desechables”. Entre los años 1930 y 1940, gran parte de la población mexicana de los EEUU fue deportada, disminuyendo su cantidad en un 40%. Durante los años posteriores, ocurrieron similares situaciones.

¿La vida de los migrantes es desechable ó debemos absorber (reciclar) esta información que nos traen y hacerla parte de nuestra cultura?

OBRA: Caja de luz (para marcar un punto de atención, de visibilidad) hecha con materiales reciclados tomados de los hogares de migrantes de diferentes países, los cuales tomaron fotografías de su diario vivir con cámaras desechables, donde hablan de su familia, su conexión con el desierto y mar de la ciudad, religión, trabajos, ocio, etc., vidas para nada desechables. La obra es acompañada con un registro sonoro donde los migrantes hablan acerca de sus fotografías expuestas.